Szkoła Podstawowa im. Macieja Rataja w Lisowie
Program edukacyjny
Szkoła Przyjazna Środowisku
Opracowały:
mgr Renata Ciołkosz
mgr Beata Rogowska
WSTĘP
Młodzi ludzie to „podatny grunt” na kształtowanie pozytywnych postaw. To oni w przyszłości będą decydować o wielu sprawach i to im powinno się zwracać uwagę na wiele błędów popełnianych w dzisiejszym świecie, błędów, które mogą zaważyć na przyszłych losach pokoleń.
Problemy dewastacji środowiska i konieczności jego ochrony stanowią ważny problem współczesnego świata. Powinny one zwracać uwagę wszystkich ludzi, a w szczególności młodych, u których powinno się wyrabiać poczucie odpowiedzialności za środowisko, w którym żyją.
Powinniśmy żyć w czystym i zdrowym środowisku, a przez kształtowanie poczucia odpowiedzialności za otaczające środowisko możemy to osiągnąć.
Ogromną rolę w edukacji i prawidłowym wychowaniu dzieci odgrywa uczenie ich szacunku do przyrody i zwiększanie świadomości ekologicznej. Bardzo ważne jest uzmysłowienie dzieciom konieczności poszanowania otoczenia, dbałości o ład i porządek w nim na co dzień oraz odpowiedzialności za to, w jakim stanie jest nasza Ziemia i nasza Mała Ojczyzna.
Program ten w swoich założeniach ma na celu uzmysłowić uczniom istotę i rangę problemów zwłaszcza tych, z którymi spotyka się na co dzień. Stad też skierowanie zaproponowanych działań dla uczniów, rodziców Szkoły Podstawowej w Lisowie.
ADRESACI
Adresatami programu są uczniowie Szkoły Podstawowej im. Macieja Rataja w Lisowie oraz ich rodzice oraz mieszkańcy wsi Lisów.
CEL GŁÓWNY PROGRAMU:
Kształtowanie umiejętności uczniów w zakresie twórczego rozwiązywania problemów, z którymi spotyka się w życiu codziennym poprzez wykorzystanie umiejętności zdobytych w procesie edukacji.
CELE SZCZEGÓŁOWE.
- Kształtowanie umiejętności uczniów w zakresie wykorzystywania wiedzy zdobytej podczas zajęć edukacyjnych w praktyce.
- Kształtowanie umiejętności oceny rangi wpływu działalności człowieka na los Ziemi,
- Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za otaczające środowisko oraz rozwijanie świadomości ekologicznej.
-
kształcenie aktywnej postawy w działaniu na rzecz własnego rozwoju i środowiska lokalnego
-
zintegrowanie środowiska szkolnego i lokalnego
- stworzenie uczniom możliwości samorealizacji
- stworzenie okazji do osiągania sukcesów i wzrostu poczucia własnej wartości
- wdrażanie uczniów do aktywnego i twórczego spędzania czasu wolnego,
ZAMIERZONE EFEKTY
-
Uczeń wykorzystuje wiedzę i umiejętności zdobyte podczas zajęć edukacyjnych
-
Jest odpowiedzialny i reaguje na wszelkie przejawy niewłaściwego zachowania się innych w stosunku do otaczającego świata.
-
Uczeń prezentuje aktywną postawę w działaniu na rzecz własnego rozwoju i środowiska lokalnego
-
Szkoła ściśle współpracuje ze środowiskiem lokalnym w realizacji procesów edukacyjnych
-
Uczeń osiąga sukcesy i rozwija swoje zainteresowania i zdolności
-
Uczeń ma możliwość aktywnego i twórczego spędzania czasu wolnego,
-
Uczeń rozumie istotę i rangę problemu ochrony środowiska.
-
Uczeń troszczy się o najbliższe otoczenie.
Lp. Zadania Formy realizacji 1. Pogłębienie wiedzy uczniów dotyczącej ekologii i ochrony środowiska oraz kształtowanie postawy proekologicznej. 1. Spotkania z wychowawcami, zajęcia edukacji społeczno – przyrodniczej i lekcji przyrody 2. Przeprowadzenie przez wychowawców instruktażu segregowania odpadów
i recyklingu.3. Wykonywanie przez uczniów gazetek ściennych i dekoracji o tematyce ekologicznej. 4. Zorganizowanie kącików przyrodniczych na korytarzu szkolnym i w salach lekcyjnych. 5. Wycieczka do oczyszczalni ścieków
w Przysiekach.2. Kształtowanie postawy proekologicznej ucznia. 1. Segregowanie śmieci do odpowiednio oznakowanych pojemników w salach lekcyjnych i na korytarzach szkolnych. 2. Zbiórka makulatury, zużytych baterii, butelek i nakrętek plastikowych oraz aluminiowych puszek. 3. Akcja Sprzątania Świata. 4. Akcja sadzenia drzewek 3. Integrowanie środowiska szkolnego i lokalnego w planowanie i realizację procesów edukacyjnych i kształtowanie postaw. 1. Prezentacja spektakli teatralnych
i prezentacji poruszających problemy współczesnego świata, społeczeństwa
i środowiska lokalnego.2. Organizowanie akcji proekologicznych we współpracy z rodzicami. 3. Organizowanie akcji edukacyjno – informacyjnych dla mieszkańców Lisowa. 4. Uczeń wykorzystuje w praktyce wiedzę i umiejętności zdobyte podczas zajęć edukacyjnych. 1. Organizowanie szkolnych konkursów literackich, plastycznych, ekologicznych, przyrodniczych. 2. Udział uczniów w pozaszkolnych konkursach o tematyce przyrodniczej
i ekologicznej.3. Zamieszczenie w gazecie szkolnej „Na luzie” artykułów o tematyce przyrodniczej
i ekologicznej.5. Promocja działań szkoły. 1. Strona internetowa szkoły i gminy. 2. Telewizja lokalna. 3. Prasa lokalna. 4. Gazeta szkolna „Na luzie”. 5. Gazetki ścienne. MONITOROWANIE I EWALUACJA
Aby sprawdzić, czy realizowany program osiąga swoje cele, a w ostateczności czy kształtuje postawy dzieci, należy dokonać jego ewaluacji. Przez cały czas realizacji programu dokonywać należy ciągłej obserwacji postaw i zachowań dzieci.
Ważnym elementem w ocenie programu jest analiza dokumentacji pracy szkoły pod kątem działań ekologicznych i kształtowania postaw uczniów. Tak zebrany materiał może stanowić podstawę do modyfikacji programu lub jego fragme