Laboratoria Przyszłości to inwestycja państwa w rozwój innowacyjności i kompetencji przyszłości – kreatywnych i technicznych, wyposażenie szkoły w nowoczesne rozwiązania edukacyjne. Od obszaru robotyki i mikroelektroniki (wraz z oprogramowaniem) czy produkcji audio-video, przez technikę i małe AGD, po wyposażenie stanowisk i artykuły BHP.
Celem projektu jest zwiększenie zainteresowania dziedzinami technicznymi i ścisłymi, popularyzacja rozwiązań i umiejętności praktycznych, połączenie zdobywania wiedzy z przygodą. Odkrywanie i rozwój talentów oraz inwestycja w lepszą przyszłość młodych ludzi.
Szkoła otrzymuje finansowanie nowoczesnego wyposażenia – nie tylko wymaganego, ale również dodatkowego. Nowe technologie i eksperymenty będą ułatwiać przekazywanie wiedzy.
W trakcie warsztatów prowadzonych w szkołach podejmowane są różne tematy:
DRUK 3D
Wprowadzenie w świat druku 3D na przykładzie drukarki filamentowej. Młodzież w ciągu godziny lekcyjnej zapozna się z budową drukarki, własnościami wydruków oraz typami materiałów, z których można drukować. Ponadto w ramach ćwiczenia uczniowie będą wprowadzać drobne modyfikacje w przygotowanym projekcie, aby następnie przesłać projekt do drukarki w celu wydrukowania finalnego efektu swojej pracy.
JAK WIDZI KOMPUTER?
Wprowadzenie w świat rozpoznawania obrazu na przykładzie prostego programu do rozpoznawania gestów. Tematem są zagadnienia związane z rozpoznawaniem obrazów oraz zasadami wykrywania kształtów z użyciem sieci neuronowej. Jest to wprowadzenie w świat tzw. “Sztucznej Inteligencji”.
MIKROKONTROLERY
Automat do podlewania roślin. Uczniowie obserwują, jak przy pomocy prostego mikrokontrolera powstaje narzędzie do podlewania roślin, które można wykonać w każdym domu. Automat decyduje o momencie rozpoczęcia podlewania na bazie odczytów z czujników wilgotności (jeżeli roślina ma za sucho, następuje podlewanie aż do momentu, gdy ziemia uzyska odpowiednią wilgotność). Do automatu dostarczana jest aplikacja mobilna z możliwością sterowania wszystkimi parametrami wraz z ich wizualizacją.
GOGLE VR
Mobilne Laboratoria Przyszłości wyposażone w zestawy okularów Class VR pozwalają na realizację podstawy programowej z wielu przedmiotów. 14 modułów dydaktycznych, m.in. biologia, chemia, fizyka, geografia, historia, technologia, ponad tysiące wizualizacji i modeli 3D do zastosowania w szerokim zakresie tematycznym. Uczniowie i nauczyciele mają możliwość korzystania z gotowych zasobów i tworzenia własnych projektów lekcji. System Class VR to nowy wymiar nauczania interdyscyplinarnego.
LEGO EDUCATION SPIKE
LEGO Education SPIKE rozwija umiejętności krytycznego myślenia, analizowania danych i rozwiązywania złożonych, rzeczywistych problemów u wszystkich uczniów, bez względu na ich dotychczasowy poziom wiedzy. Rozwiązanie to składa się z klocków LEGO, programowalnego elementu HUB z kilkoma portami, języka programowania Scratch oraz modułów do nauki STEAM, rozwijających pewność siebie i umiejętność krytycznego myślenia.
ROBOTY PHOTON
Przygoda z Photonem to wprowadzenie w świat technologii i programowania. Zajęcia łączą ze sobą naukę oraz zabawę. Podczas zajęć uczniowie rozwijają kreatywność oraz zdolność logicznego myślenia. Poziomy trudności są w pełni dostosowane do grupy wiekowej. Uczniowie dowiadują się, jak działa robot oraz wczuwają się w rolę młodych programistów. Photon jest wyposażony w świecące diody, głośnik i szereg czujników. Dzięki temu daje on możliwość zaprogramowania jazdy i reagowania na określone bodźce.