PROGRAM DOSKONALENIA EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA
Wstęp
CEL GŁÓWNY: Doskonalenie efektywności kształcenia w szkole.
Cele szczegółowe:
1. Doskonalenie efektów procesu kształcenia w zakresie wszystkich standardów wymagań,
2. Kształcenie i doskonalenie kompetencji kluczowych,
3. Dostosowywanie metod i form pracy do potrzeb i możliwości uczniów (indywidualizacja procesu nauczania),
4. Zmniejszenie liczby uczniów mających najniższe wyniki sprawdzianu.
ZAŁOŻENIA PROGRAMU:
1. Zintegrowanie działań dyrektora nauczycieli, rodziców i uczniów na rzecz doskonalenia efektywności kształcenia.
2. Pełna realizacja programów nauczania zapewniająca uczniom opanowanie standardów wymagań egzaminacyjnych.
3. Systematyczne monitorowanie i diagnozowanie obszarów kształcenia, ze szczególnym uwzględnieniem tych, w których uczniowie uzyskują najniższe wyniki.
4. Motywowanie uczniów do nauki, promowanie ich osiągnięć.
5. Odpowiedzialność ucznia za wyniki w nauce.
6. Wspieranie w rozwoju uczniów zdolnych i uczniów mających trudności w nauce.
7. Wyniki klasyfikacji i wyniki badań osiągnięć edukacyjnych uczniów wskazujące na postęp efektów kształcenia w szkole.
8. Wyniki uzyskiwane przez uczniów w toku kształcenia są zbieżne z uzyskiwanymi przez nich wynikami sprawdzianu.
9. Uczniowie biorą udział i odnoszą sukcesy w konkursach, turniejach i olimpiadach.
TREŚCI PROGRAMU:
Treści programu rozłożone są na działania dyrektora, nauczycieli i zespołów nauczycielskich, uczniów i ich rodziców.
DZIAŁANIA I FORMY REALIZACJI | ODPOWIEDZIALNI | TERMIN | |
Działania dyrektora szkoły | Troska o życzliwą atmosferę sprzyjającą pracy i nauki. | Dyrektor | Cały rok |
Dokonywanie ocen nauczycieli, mające na celu poprawienie efektów kształcenia. | Dyrektor | Wg harmonogramu | |
Zapewnianie nauczycielom możliwości podnoszenia kwalifikacji. | Dyrektor | Cały rok | |
Nadzór nad sprawdzianem zewnętrznym, prowadzenie badań kompetencji w poszczególnych klasach oraz próbnych sprawdzianów. | Dyrektor, zespoły nadzorujące | W czasie sprawdzianu | |
Nadzór nad pełną realizacją podstawy programowej. | Dyrektor | Cały rok | |
Nadzór nad ocenianiem i osiąganiem przez uczniów umiejętności w obrębie standardów. | Dyrektor | Cały rok | |
Dostosowanie bazy dydaktycznej do potrzeb programowych szkoły. | Dyrektor | Cały rok | |
Dbanie o dobry przepływ informacji. | Dyrektor | Cały rok | |
Monitorowanie działań podjętych w ramach programu doskonalenia efektywności kształcenia. | Dyrektor | Cały rok | |
Działania nauczycieli i zespołów nauczycielskich | Dbałość o optymalne warunki uczenia się uczniów: Właściwe rozplanowanie pracy uczniów na lekcjach i zajęciach.Aktywizowanie uczniów – zapoznawanie z celami lekcji.
Wzmacnianie motywacji uczniów do osiągania wyższych wyników w nauce: prowadzenie listy rankingowej, fundusz stypendialny. Uczenie samodzielności podczas wykonywania zadań. Indywidualizacja nauczania. Stwarzanie sytuacji do samodzielnej pracy w ściśle określonym czasie.
|
Wszyscy nauczyciele | Cały rok |
Zachęcanie i przygotowywanie uczniów do udziału w konkursach, olimpiadach i zawodach sportowych. Promowanie osiągnięć uczniów na gazetkach ściennych, w gazecie szkolnej i prasie lokalnej, na stronie internetowej szkoły i gminy. | Wszyscy nauczyciele | Cały rok | |
Organizowanie dodatkowych zajęć przedmiotowych i nieprzedmiotowych: Kółko języka polskiego, języka angielskiego, matematyczne, matematyczno-przyrodnicze, informatyczneKółko redakcyjne, taneczne, teatralne, plastyczne, artystyczne, zespół muzyczno-wokalny,
Szkolne koło sportowe.
|
Nauczyciele prowadzący zajęcia | Cały rok | |
Stwarzanie uczniom możliwości poznania własnego stylu uczenia się oraz zapoznanie ze sposobami i warunkami tego procesu poprzez:
|
Wychowawcy Nauczyciele Opiekunowie strony internetowej szkoły Zespół redakcyjny gazety szkolnej |
Cały rok | |
Przygotowanie uczniów do sprawdzianu w klasie szóstej:
|
Wszyscy nauczyciele Wychowawcy Wszyscy nauczyciele Wychowawca klasy szóstej |
Cały rok | |
Współpraca nauczycieli ukierunkowana na kształtowanie umiejętności określonych w standardach i kompetencji kluczowych. Przestrzeganie pełnej realizacji podstawy programowej. Dogłębna analiza wyników próbnych sprawdzianów, testów kompetencji, końcowego sprawdzianu oraz wspólne podejmowanie wniosków do dalszej pracy z uczniami w czasie posiedzeń zespołów. | Zespoły nauczycielskie | Cały rok | |
Pełna realizacja programów pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. | Wszyscy nauczyciele | Cały rok | |
Bieżące informowanie rodziców o wynikach w nauce i zachowaniu ich dzieci – wpisywanie ocen w uczniowskich zeszytach przedmiotowych na ostatniej stronie, egzekwowanie podpisów rodziców przy ocenach. | Wszyscy nauczyciele | Cały rok | |
Przestrzeganie zasady motywowania ocen i udzielania uczniowi wskazówek do dalszej pracy w celu podnoszenia jego wyników. | Wszyscy nauczyciele | Cały rok | |
Stwarzanie warunków do samooceny ucznia oraz szansy poprawy niekorzystnej oceny w ustalonym terminie i formie. | Wszyscy nauczyciele | Cały rok | |
Zwracanie uwagi na estetykę i czytelność pisemnych prac uczniowskich – systematyczna kontrola zeszytów. | Wszyscy nauczyciele | Cały rok | |
Organizowanie pomocy uczniom, którzy nie mogą liczyć na pomoc ze strony rodziców – organizowanie dyżurów pedagogicznych , zajęć wyrównawczych i świetlicowych. | Wszyscy nauczyciele | Cały rok | |
Stały kontakt z rodzicami. | Wychowawcy | Cały rok | |
Działania uczniów | Aktywny udział w lekcjach, solidne przygotowywanie się do zajęć i odrabianie zadań. | Wszyscy uczniowie | Cały rok |
Zgłaszanie swoich oczekiwań. Zgłaszanie ciekawych pomysłów pracy w szkole. | Chętni uczniowie | Na bieżąco | |
Udział w oferowanych przez szkołę zajęciach pozalekcyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem zajęć przygotowujących do sprawdzianu oraz udział w konkursach przedmiotowych. | Chętni uczniowie | Cały rok | |
Organizowanie pomocy koleżeńskiej. | Samorząd uczniowski | Cały rok | |
Uczenie się organizacji czasu pozalekcyjnego. | Wszyscy uczniowie | Cały rok | |
Działania rodziców | Organizowanie własnych zajęć w ten sposób, aby mieć czas na rozmowę i pracę z dzieckiem. | Wszyscy rodzice | Cały rok |
Określenie jasnego systemu wymagań wobec dziecka. Dbałość o właściwą organizację czasu wolnego dziecka. | Wszyscy rodzice | – | |
Systematyczne kontrolowanie osiągnięć.Wspieranie dziecka w jego dążeniu do osiągania jak najlepszych wyników w nauce. | Wszyscy rodzice | Cały rok | |
Współdziałanie ze szkołą w sprawach organizacyjnych, bezpieczeństwa i wychowawczych. | Rada rodziców | Cały rok | |
Częste kontakty ze szkołą. Udzielanie informacji zwrotnej nauczycielom. | Wszyscy rodzice | Na bieżąco | |
Wspieranie szkoły w realizacji działań podjętych w ramach programu doskonalenia efektywności kształcenia | Wszyscy rodzice | Cały rok |
PROCEDURY OSIĄGNIĘCIA CELÓW
- W celu osiągnięcia założonych celów, na zajęciach należy:
- Systematycznie diagnozować umiejętności uczniów,
- Zaplanować działania wyrównujące braki w wiedzy i umiejętnościach uczniów,
- Stosować aktywizujące metody nauczania,
- Motywować uczniów do nauki poprzez stosowanie nagród i pochwał,
- Uczyć korzystania z materiałów źródłowych, w tym z podręcznika,
- Analizować formy, celowość, skuteczność zadań domowych i ich sprawdzania,
- Uczyć wyszukiwania informacji (w encyklopedii, bibliotece, Internecie),
- Rozwijać logiczne myślenie poprzez stosowanie metod problemowych,
- Wspomagać uczniów w planowaniu i organizowaniu własnej nauki,
- Poprawiać metody pracy z uczniem słabym i zdolnym,
- Przeprowadzać więcej pisemnych sprawdzianów (krótkich kartkówek), stosując zadania otwarte i zamknięte,
- Rozwiązywać większą liczbę testów, stosując różne metody ich rozwiązywania,
- Częściej badać osiągnięcia uczniów,
- Zwrócić większą uwagę na uczniów z trudnościami w uczeniu się,
- Zachęcać uczniów do korzystania z bogatej oferty zajęć pozalekcyjnych,
- Zwracać uwagę na pełne i wyczerpujące odpowiedzi ustne,
- Zwracać uwagę na estetykę wykonywanych prac,
- W rozwiązywanych zadaniach na lekcji i w pracach klasowych uwzględniać standardy wymagań,
- Analizować błędy popełniane przez uczniów i poszukiwać ich źródeł,
- Organizować godziny wychowawcze lub prelekcje na temat skutecznego uczenia się, metod uczenia się, wzmacniania motywacji.
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW
1. Wysokie (nie niższe niż w ubiegłym roku) wyniki sprawdzianu
2. Zmniejszenie liczby uczniów z niskimi wynikami.
3. Zwiększenie liczby uczniów z wysokimi wynikami.
4. Efekty kształcenia satysfakcjonują środowisko edukacyjne szkoły.
5.Uświadomienie uczniom użyteczności w życiu codziennym wiedzy nabytej w szkole.
6. Współodpowiedzialność nauczycieli, uczniów i rodziców za wyniki kształcenia w szkole.
EWALUACJA
Ewaluacja ma na celu sprawdzenie, czy zaplanowane działania, zawarte w programie, były skuteczne, czy osiągnięto zamierzone cele oraz na ustaleniu, które jego elementy można realizować w niezmienionym kształcie, które należy ulepszyć, a które odrzucić. Ewaluacja ma pomóc osiągnąć cele i zamierzenia w takim aspekcie, w jakim oczekują tego nauczyciele i uczniowie.
Narzędzia ewaluacji:
- Testy i zadania skierowane do uczniów, wymagające praktycznych umiejętności
- Konkursy,
- Rozmowy z uczniami i rodzicami,
- Obserwacja zaangażowania i pracy uczniów na zajęciach,
- Analiza dokumentacji oraz wyników sprawdzianu próbnego i końcowego.