Czy wiecie o tym, że pszczoły znają się na matematyce? Potrafią odróżnić liczby nieparzyste od parzystych. Ich mózgi mają zaledwie milion neuronów, ale ich możliwości nigdy nie przestają zadziwiać naukowców. Samodzielnie budują plastry miodu, które mają kształt graniastosłupów sześciokątnych, ułożonych jeden obok drugiego. Idealnie do siebie przylegają, idealnie do siebie pasują, a to potrafią tylko niektóre wielokąty foremne. Pszczoły to owady błonkoskrzydłe, które są niezbędne do przetrwania naszych ekosystemów. Na świecie istnieją tysiące gatunków, z których wszystkie działają jako zapylacze i najskuteczniej spełniają tę rolę.
W dniu 14 stycznia uczniowie klas I-III wyjechali do Jasła na warsztaty „Dlaczego pszczoły lubią matematykę”. w Generatorze Nauki GEN z okazji dnia otwartego związanego z patronem GEN: 138 lat temu na świat przyszedł Hugo Steinhaus. To genialny matematyk, który urodził się 14 lutego 1887 roku w Jaśle. Rocznicę urodzin współtwórcy lwowskiej szkoły matematycznej GEN celebrował z uczniami szkół podstawowych z powiatu jasielskiego.
W programie dnia znalazła się gra matematyczno-ekonomiczna, w której dzieci wcieliły się w role przedsiębiorców, a nauka o finansach okazała się świetnym sposobem na aktywne spędzenie czasu poza szkolą.
Wyjątkowe warsztaty przyrodnicze przekonały dzieci, że pszczoły doskonale radzą sobie z matematyką. Pszczoły tworzą plaster miodu z niewiarygodną, matematyczną precyzją. Uczestnicy warsztatów stworzyli oryginalne magnesy na lodówkę, nanosząc na drewniane sześciokąty rysunek pszczoły.