Program Szkolnego Koła PCK

Pomoc drogiemu człowiekowi jest hasłem przewodnim, które przyświeca Polskiemu Czerwonemu Krzyżowi, dlatego należy podjąć konkretne działania mające na celu propagowanie idei humanitaryzmu i zasad działania PCK w środowisku szkolnym. Koło PCK jest cenną formą pracy z uczniami, którzy chcą nieść pomoc drugiemu człowiekowi.

OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU.

Program Szkolnego Koła PCK powstał z myślą o uczniach klas IV – VI, którzy swoim działaniem chcieliby pomagać innym, promować idee humanitaryzmu, oświaty zdrowotnej, zasad bezpieczeństwa oraz bezinteresownej pomocy na rzecz drogiego człowieka.
Młodzież w wieku dorastania potrzebuje pozytywnych wzorców, samorealizacji, dysponuje potencjałem pomysłów i energii. Program bierze pod uwagę możliwości rozwojowe uczniów oraz daje szansę na to, by mogli poznawać świat z radością i satysfakcją.
Program ma na celu zapoznanie uczniów z podstawowymi zasadami udzielania pierwszej pomocy przed medycznej, unikaniu zagrożeń wynikających z uzależnień. Pozwala uczniom poznać zasady pracy wolontariatu, włączać się w akcje, kwesty organizowane przez PCK na rzecz ludzi potrzebujących pomocy.
Program będzie realizowany na spotkaniach członków Szkolnego Koła PCK odbywających się raz w miesiącu, podpartych o dodatkowe działania w czasie roku szkolnego.

CELE PROGRAMU

Cele ogólne:

  • nabywanie nawyku dbałości o swoje zdrowie i bezpieczeństwo,
  • kształtowanie właściwych postaw i przyzwyczajeń higieniczno – zdrowotnych,
  • zapoznanie z przyczynami, przebiegiem, leczeniem oraz profilaktyką wybranych chorób,
  • propagowanie idei humanitaryzmu i zasad działania Polskiego Czerwonego Krzyża,
  • wyrabianie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie i zdrowie innych,
  • rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie,

Cele szczegółowe:

  • promowanie zdrowego stylu życia,
  • rozbudzanie troski i odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych,
  • promowanie pracy wolontariusza wśród uczniów,
  • pozyskiwanie funduszy na pomoc uczniom potrzebującym,
  • kształtowanie odpowiedzialności i dbałości o czystość lokalnego środowiska,
  • poznawanie podstawowych zasad udzielania pierwszej pomocy,

Przewidywane osiągnięcia ucznia:

  • uczeń zna ideę humanizmu i zna zasady działań Polskiego Czerwonego Krzyża,
  • uczeń rozumie potrzebę działania na rzecz dobra wspólnego,
  • uczeń przestrzega zasad bezpieczeństwa, zna zasady udzielania pierwszej pomocy w nagłych przypadkach,
  • aktywnie włącza się w akcje charytatywne organizowane przez Szkolne Koło PCK.

METODY PRACY

  • organizowanie na terenie szkoły zbiórki odzieży używanej, zbiórki pieniędzy oraz inne formy pozyskiwania funduszy z przeznaczeniem dla uczniów potrzebujących,
  • opracowanie  artykułów przez uczniów promujących zdrowy styl życia,
  • sprzątanie mogił zmarłych nauczycieli z naszej szkoły,
  • udział w konkursach organizowanych przez SK PCKi.

FORMY PRACY

a) indywidualna,
b) zbiorowa.

EWALUACJA PROGRAMU

Ewaluacja programu zostanie dokonana na podstawie obserwacji uczniów i ich zaangażowania w akcje zorganizowane przez Szkolne Koło PCK. Sposobem dokonania ocen atrakcyjności niniejszego programu będzie przeprowadzona anonimowa ankieta wśród członków Szkolnego Koła PCK.

 

Polski Czerwony Krzyż zrealizował następujące zadania :

  1. Wybory PCK
  2. Posiedzenia PCK.
  3. Prowadzenie dokumentacji SU.
  4. Prowadzenie gazetki ściennej – informowanie o bieżących akcjach.
  5. Zapoznawanie członków PCK z nawykiem dbałości o siebie, swoje zdrowie, bezpieczeństwo.
  6. Opracowywanie przez uczniów artykułów promujących zdrowy styl życia.
  7. Udział w konkursach organizowanych przez SK PCK.
  8. Zorganizowanie na Terenia szkoły zbiórki odzieży używanej, zbiórki pieniędzy oraz inne formy pozyskiwania z przeznaczeniem dla uczniów potrzebujących.
  9. Dzień Walki z Głodem
  10. Kwesta.
  11. Włączanie uczniów w akcje charytatywne organizowane w Szkolne Koło PCK.
  12. Posprzątanie mogił zmarłych nauczycieli z naszej szkoły.
  13. Zapoznanie uczniów z podstawowymi zasadami udzielenia pierwszej pomocy.
  14. Wyrobienie w uczestnikach poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie i zdrowie innych.
  15. Wypromowanie zdrowego stylu życia.
  16. Uczniowie rozwijają swoje umiejętności współdziałania w grupie.
  17. Wykształtowanie w członkach SU odpowiedzialności i dbałości o czystość lokalnego środowiska.
  18. Wykształtowanie właściwych postaw i przyzwyczajeń higieniczno – zdrowotnych,
  19. Poprzez pracę PCK członek rozumie potrzebę działania na rzecz dobra wspólnego, przestrzega zasad bezpieczeństwa, zna zasady udzielania pierwszej pomocy w nagłych przypadkach, rozbudza troskę i odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych.
  20. Zapoznanie uczniów z przyczynami, przebiegiem, leczeniem oraz profilaktyką wybranych chorób.